Kampania społeczna „Porzuceni”

2014.03.04

Kampania społeczna „Porzuceni”

Pomyśl zanim przygarniesz!

Święta to wyjątkowy okres sprawiania przyjemności bliskim. Musimy jednak pamiętać, że nasze decyzje o zakupie prezentów nie mogą być lekkomyślne. Decydując się na kupno zwierzaka pamiętajmy, że nie jest to rzecz, która gdy okaże się niepotrzebna może być wyrzucona. Dlatego tak ważne jest byśmy nie ulegali chwilowym zachciankom. Nasza bezmyślność może kosztować wiele bezbronne, ufne zwierzęta. Zastanówmy się zanim przygarniemy pod nasz dach pupila.

Dingo, jako sponsor wspierający, przyłączyła się do kampanii społecznej firmowanej przez magazyn Pet Market, pt.: „Porzucone”. Serial dostępny jest na portalu e-pets.eu.

http://www.youtube.com/epetspetmarket

Trwa kampania społeczna „Porzucone”

Do 31 grudnia potrwa kampania społeczna „Porzucone”. Celem projektu jest sprowokowanie dyskusji środowiska nad potrzebą stworzenia skutecznych mechanizmów prewencyjnych przeciwdziałających rosnącej skali bezdomności zwierząt w Polsce. Kluczowy środek wyrazu stanowi miniserial składający się z czterech epizodów filmowych. Całość, wraz z artykułami problemowymi, można zobaczyć w portalu e-pets.eu

Pomyśl, nim przygarniesz

Łatwość z jaką człowiek może wejść w posiadanie zwierzęcia, domowego towarzysza, oraz – niestety – uprzedmiotawianie zwierząt, traktowanie ich jak rzecz, sprawiają, że równie prostym jak przyjęcie pod dach psa czy kota, jest pozbycie się domowego pupila gdy tylko ten zaczyna stawać się „problemem”. W efekcie coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem porzucania zwierząt, maltretowania ich, bezdomności, przepełnionych schronisk itd. Tu działa statystyka, więc należy się spodziewać, że, jeśli nie podejmie się wkrótce żadnych skutecznych działań, skala problemu będzie z roku na rok rosła wraz z popularyzacją hobby trzymania zwierząt towarzyszących w domach.

Do czego zmierzamy?

Celem projektu jest uświadomienie źródła problemu oraz sprowokowanie do dyskusji nad potrzebą stworzenia skutecznych mechanizmów prewencyjnych przeciwdziałających rosnącej skali bezdomności zwierząt w Polsce.

Chcemy, by dyskusja nad prewencją doprowadziła w konsekwencji do wypracowania mechanizmów, dzięki którym osoba decydująca się na domowe zwierzę, jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji, będzie miała szansę poznania jego natury oraz problemów jakie wiążą się z trzymaniem w domu zwierzęcia. – W przypadku decydowania się na zwierzę do domu ostateczne „za” zawsze musi być w pełni świadome – mówi Andrzej Ceglarek, prezes zarządu spółki Pet Media, inicjatora projektu. – Wybór przeznaczonego do domowego chowu gatunku powinien zawsze odpowiadać profilowi człowieka: w zakresie jego wieku, stanu zdrowia, wielkości posiadanego mieszkania, trybu życia lub gotowości do jego zmiany, czasu jaki może poświęcić zwierzęciu czy wreszcie niezbędnych środków finansowych na jego utrzymanie – dodaje.

Grudzień to najlepszy czas

Już od wielu lat przedmiotowo traktowane zwierzęta stają się prezentami pod choinkę. Jeśli okazują się być prezentem niechcianym „lądują na ulicy” zaraz po świętach. Te, które trafiają w gusta obdarowywanych, stają się często „problemem” w okresie wakacyjnym. Tak czy inaczej wszystko zaczyna się właśnie w grudniu.

Docieramy „po ludzku”

Wychodzimy z założenia, że jeśli człowiek nie jest zwierzęciem, to nigdy do końca nie zrozumie co czuje porzucone przez niego zwierzę. Z tego powodu problem porzucania zwierząt towarzyszących postanowiliśmy ubrać w „ludzką skórę”. Poprzez różne scenki, może niekiedy w przerysowany sposób, chcemy pokazać porzuconą przez mężczyznę kobietę. Kobietę, która na różne sposoby próbuje zapomnieć, wykasować wspomnienia, odreagować. Na drugim planie każdej scenki nawiązujemy do tematu porzucenia psa. Wiodącym wizualnym motywem jest czerwień, kolor symbolizujący więzi, uczucia, miłość i przeżycia. W kolejnych scenach pojawia się on w różnych kontekstach znaczeniowych. Poza przesłaniem, czerwień jest elementem budującym ciągłość i spójność serii komunikowanych obrazów. – Nie ma drugiej barwy, za którą kryłoby się tak wiele znaczeń. Czerwony w wymiarze kulturowym symbolizuje wiele nakazów i zakazów, ostrzega przed zagrożeniem czy niebezpieczeństwem. W ubiorze może być środkiem wspomagającym dominację. Badania potwierdzają przecież, że zwycięzcy noszą kolor czerwony. W modzie, sztuce i literaturze ta barwa nieodłącznie kojarzy się z pożądaniem, namiętnością i uwodzeniem. Niezależnie od kontekstu, bezsprzeczny jest fakt, że kolor czerwony zauważamy wcześniej niż wszystkie inne – mówi Ilona Niebał, stylizująca modelkę występującą w kampanii.

Kampania prowadzona jest w portalu e-pets.eu do 31 grudnia br.

Zwierzęta w polskich schroniskach

Źródło: Główny Inspektorat Weterynarii (na podstawie kontroli przeprowadzanej corocznie przez powiatowych lekarzy weterynarii w 148 schroniskach w Polsce)

*Dane za rok 2011 są w trakcie opracowywania

INFO: www.e-pets.eu